حزب جمهوریخواه روز چهارشنبه به عنوان برنده اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌بینی شد و به این ترتیب صحنه برای دو سال «دولت تقسیم‌شده» آماده می‌شود که در آن حزب دموکرات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آن فقط کنترل مجلس سنا را در دست خواهد شد.

Congress

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این پیروزی به جمهوریخواهان قدرت جلوگیری از برنامه‌های بایدن و نیز امکان تحقیقات بالقوه آسیب‌رسان از لحاظ سیاسی درباره اعضای دولت و خانواده او را می‌دهد، گرچه به هیج عنوان به حد «موج قرمزی» که این حزب امید ایجاد آن را داشت، نمی‌رسد.

این پیش‌بینی نهایی درباره سرنوشت مجلس نمایندگان آمریکا پس از بیش از یک هفته شمارش آرا انجام شد، هنگامی موسسه پژوهشی ادیسون پیش بینی کرد که جمهوریخوان ۲۱۸ کرسی لازم برای کنترل این مجلس را در دست دارند. پیروزی نامزد جمهوریخواه در منطقه بیست‌وهفتم کنگره در ایالت کالیفرنیا این حزب را به پیروزی نهایی رساند.

در حالیکه این شکست حزب دموکرات تاحدی قدرت بایدن را در واشینگتن کم می‌کند، او اشاره کرده است که از جمهوریخواهان انتظار همکاری دارد. او در یک کنفرانس خبری در هفته گذشته گفت:‌ «مردم امریکا به نظر من روشن کرده‌اند که انتظار دارند جمهوریخواهان آماده کار کردن با من هم باشند.»

دموکرات از اینکه رای‌دهندگان از رشته‌ای از نامزدهای راست افراطی حزب جمهوریخواه که اغلبشان متحدان ترامپ بودند، رو برگرداندند، قوت قلب گرفته‌اند، از جمله شکست محمت اوز و دوگ ماستریانو به ترتیب در رقابت برای کرسی سنا و فرمانداری ایالت پنسیلوانیا و بلیک مسترز در رقابت برای کرسی سنای ایالت آریزونا.

گرچه «موج قرمز» جمهوریخواهان مجلس نمایندگان به ساحل نرسید، اما محافظه‌کاران همچنان برنامه‌هایشان را دنبال می‌کنند.

آنها در تلافی دو بار اقدام به استیضاح دموکرات‌ها بر ضد ترامپ، آماده تحقیق درباره مقامات دولت بایدن و معاملات تجاری قبلی هانتر، پسر بایدن با چین و سایر کشورها - و حتی خود بایدن می‌شوند.

جمهوریخواهان در جبهه بین‌المللی می‌توانند خواستار کاهش سرعت کمک‌های نظامی و اقتصادی آمریکا به اوکراین در جنگ با نیروهای روسی شوند.

بازگشت به دوران دولت تقسیم‌شده

ایالات متحده با تصمیم رای‌دهندگان که تحت تاثیر دو موضوع اساسی در طول مبارزات انتخاباتی میان‌دوره‌ای به دو جهت مخالف کشیده می‌شدند، به دوران تقسیم قدرت پیش از سال ۲۰۲۱ در واشینگتن باز می‌گردد.

تورم بالا به جمهوریخواهان مهمات کافی حمله به لیبرال‌ها را داد که تریلیون‌ها دلار به شکل هزینه‌های مصرفی جدید در طول پاندمی کووید-۱۹ به دست آورده بودند. در حالیکه رای‌دهندگان صورت‌حساب‌های فزاینده خوار و بار، بنزین و اجاره خانه را شاهد بودند، تمایل برای تنبیه دموکرات‌ها در کاخ سفید و کنگره بالا گرفت.

اما در همان زمان، حکم دیوان عالی آمریکا با اکثریت قضات محافظه‌کار در ماه ژوئن (خرداد) در پایان دادن به حق پایان دادن خودخواسته به بارداری در سطح کشوری که شمار گسترده‌ای از رای‌دهندگان را خشمگین کرد، به کمک جناح چپ آمد و نامزدهای حزب دموکرات را تقویت کرد.

موسسه پژوهشی ادیسون بر اساس نظردهی رای‌داده‌ها دریافت که تقریبا یک سوم رای‌دهندگان تورم را در راس نگرانی‌های خود ذکر کرده‌اند. اما برای یک چهارم رای‌دهندگان هم حق پایان دادن خودخواسته به بارداری نگرانی اولیه شمرده می‌شد و ۶۱ درصد آنها با تصمیم دیوان عالی بر ضد رویه تصویب‌شده «رو در مقابل وید» (Roe v. Wade) در این باره مخالف بودند.

تاثیر بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴

با اینکه انتخابات میان‌دوره‌ای تماما درباره انتخابات کنگره آمریکا، فرمانداران ایالتی و سایر مقامات محلی است، سایه رقابت برای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ بر آن افکنده شده بود.

در همین حال، دونالد ترامپ که هنوز در نظرسنجی‌ها در راس‌ گزینه‌های جمهوریخواهان برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است،  رشته‌ای از شکست‌ها مواجه شد، چرا که نامزدهای راست افراطی که یا او تعیین‌شان کرده بود یا با آنها متحد شده بود، در انتخابات میان‌دوره‌ای نتایج خوبی به دست نیاوردند.

همزمان ران دوسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا برای دومین بار بهاین مقام انتخاب شد و  چارلی کریست، رقیب دموکراتش را با اختلاف حدود ۲۰ درصد شکست داد و در همان حال برخی از رای‌دهندگان جمهوریخواه محافظه‌کار هم خسته شدنشان از ترامپ را اعلام کردند. رئیس‌جمهور پیشین بر اساس گزارش‌ها از نمره‌های بالایی که مفسران سیاسی به دوسانتیس دادند و امکان به لرزه افتادن میدان رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری جمهوریخواه در سال ۲۰۲۴ را مطرح کردند، خشمگین شده بود.

اقداماتی که جمهوریخواهان دنبال می‌کنند

انتخابات ۲۰۲۴ می‌تواند اثری فوری بر بسیاری از تصمیم‌های قانونگذاری مورد نظر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان بگذارد که آنها با اکثریت تازه‌یافته‌شان هر چقدر هم اندک، به دنبال اجرای آنها هستند.

جمهوریخواهان آشکارا درباره کم کردن هزینه‌ها در برنامه‌های رفاهی «تامین اجتماعی» (Social Security) و بیمه سالمندان (Medicare) و دائمی کردن لایحه کاهش مالیات‌های تصویب‌شده در سال ۲۰۱۷ که مهلت آن در حال پایان یافتن است، سخن گفته‌اند.

نمایندگان محافظه‌کار تهدید می‌کنند که مانع از تصویب افزایش مورد نیاز در «سقف بدهی» دولت فدرال شوند، مگر اینکه کاهش‌های قابل‌توجه در هزینه‌ها ایجاد شده باشد.

سخنگویی جدید برای دو سال آینده

مجلس نمایندگان جدید ابتدا باید سخنگویی برای دو سال آینده تعیین کند. کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوریخواهان در این مجلس روز سه‌شنبه رای تایید اکثریت نمایندگان هم‌حزبی‌اش را برای نامزد شدن برای این موقعیت قدرتمند و جانشینی نانسی پلوسی به دست آورد.

مک‌کارتی با توجه به اکثریت اندک جمهوریخواهان، برای گرفتن تعهد از تقریبا هر عضو از اعضای نافرمان جمهوریخواه مجلس نمایندکان اقدام کرد تا مانع تکرار شکستش در سال ۲۰۱۵ در رسیدن به این مقام شود. اعضای فراکسیون «آزادی» در میان جمهوریخواهان که در مجموع حدود ۴۸ نماینده را شامل می‌شوند، می‌توانند نقشی کلیدی برای رسیدن او به مقام سخنگویی مجلس و حفظ این مقام ایفا کنند. 

کد خبر 720801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha